Barnen lär sig i leken!

Igår besökte jag en förskola i Rottne för min fältstudie :) På ytterdörren hittade jag en lapp för föräldrarna som jag tyckte om:



Lappen beskriver innebörderna i barnens lek och vad som faktiskt sker och vad de lär sig av leken.

Den är upplagd som en tankekarta då ni ser att leken är i mitten och är omringad av flera olika begrepp som vi kan kopla till leken.



I leken utvecklar barnet sin talförmågan (språk) och lär sig ta ansvar. De utvecklar även sin rörelseförmåga (grovmotorik & finmotorik) och lär sig att hantera regler och normer i vardagen eftersom det i leken får chans att bearbeta dem.



Leken skapar en sorts trygghet och hjälper dem att finna sitt eget "jag" (identitet). Genom att vi tillåter baren att leka ensama utvecklar de en självständighet och lär sig komma på olika problemlösningar. Leken är helt fri och full av kreativitet, därför har vi vuxna inte en tillåtelse att styra över leken, enda gången som vi får gripa in är då barnet kan råka ut för skador.



De lär sig att samspela med varandra (Jämlikhet & Gemenskap)



De lär sig att uppleva och hantera olika känslor (Glädje & Besvikelse) och kan med det därför lära sig att ta hänsyn till andra.
Genom att vuxna inte går in och avbryter barns konfliker så lär sig barnen även på det att hantera en (konfliktlösning) och hålla uppe en kommmunikation. Att kunna samtala om olika ämnen och uppmärksamma sig på en viss sak/ett ämne.




Anledningen till att den här lappen fångat mitt intresse från första början är att jag just nu läser om barns lek på universitetet och det är alltså kul att kunna se tecken på att de på den här förskolan har uppmärksammat leken så mycket och försökt att även informera ut det till föräldrarna!

Leken är trots allt där den bästa lärandet sker, därför tycker jag att det är lite synd att vi slutar att leka när vi blir äldre. Fast även om vi säger så, att vi inte leker längre så tror jag ändå att även vi vuxna leker någon gång varje dag, men kanske inte på samma sätt som ett barn leker :)

Det var allt för mig just nu! vi ses! ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0